...PROGRAM...
...INTRO - LISTÁRNA...
...ROZHOVOR...

ROZHOVOR JANA VEDRALA
S LENKOU KOLIHOVOU HAVLÍKOVOU A PETREM KOLIHOU

Bavme se o Sudu prachu. Od koho přišel prvotní dramaturgický impuls?
Lenka Od Mirka Bambuška. Udělat v Multi prostoru v Lounech celou Balkánskou sezónu je záslužnej nápad. Mirek se vrhl na dramaturgickou oblast, o které všichni tušíme, že je potenciálně zajímavá, ale moc o ní nevíme. Stará se o dramatiku z Balkánu i dál, lektorsky ji zkoumá. Je to rozhodně producentskej počin.

Inscenace vzniká v koprodukci Multiprostoru z Loun, pražského Rubínu a Činoherního studia. Lze tuto neobvyklost nějak charakterizovat?
Petr Obecně - je to projekt Mirka Bambuška, který přesahuje možnosti Multisprostoru. Proto je spolupráce s Činoherákem, který s Multiprostorem už nějakou dobu kooperuje, a s Rubínem, odkud zase přišla do Činoheráku řada herců, úplně přirozená. Já jsem v pozici osloveného hostujícího režiséra. Mirek mě oslovil jednou u baru v Ústí a taková nabídka přes několik generací se neodmítá, vlastně mě to dojalo. Hru jsem navíc znal - viděl jsem v Praze na festivalu švýcarskou inscenaci - pak jsem si ji přečetl v angličtině a věděl jsem, že je to opravdu dobrej text. A soukromě - ten text pro mě doplňuje poznání cool vlny tím, že ji vlastně předběhl.

Takže ona to není reflexe rozpadu bývalý Jugoslávie. On je to vizionářskej text?
Petr Já tu hru vnímám jako jakousi precool dramatiku, která v sobě ale ještě obsahuje hlubší psychologickej ponor, humor, jasný příběh a především zakořenění do reality Balkánu. Vzniká otázka, proč máme právě tady dělat Balkán. Když se řekne Balkán, vnímáme to trochu pejorativně. Ale já si Balkánu hodně vážím a myslím si, že vzájemná inspirace už od dob Cyrila a Metoděje byla pro tuhle zemi důležitá. A za druhý si myslím, že téma Balkánu, kterýmu se trošku pošklebujeme, je tady mezi náma ve vzduchu, aniž o tom víme. Mám na mysli skrytou agresivitu, která asi pramení ze společenských změn, ale i z našich slovanských kořenů, a zároveň už předznamenává společenský tlaky v celým světě. Fenomén Balkán už dnes přece bezpečně najdeme i ve Francii, určitě i v New Yorku a co já vím, kde ještě.

Co myslíš tím pejorativním významem fenoménu Balkán?
Petr Nedávno jsem jel po Praze tramvají a málem jsem dostal do držky hned, jak jsem tam nastoupil. Ani jsem se neotřepal a vypadl jsem ven.
Ale to je jen vnější projev. Myslím, že jde o vnitřní stavy přecitlivělosti, neadekvátních reakcí, tolerance k nekulturnosti… Ale na druhou stranu je pro mě osobně Balkán obrovskej zdroj nějaký
energie a právě kultury, na kterou my uměle zapomínáme díky tomu, že jsme se přesadili do západní sféry, do francouzský a německý gotiky a odmítáme Byzanc.

To nás taky zajímá na Slovácích…
Lenka Ta hra je dobrá v tom, že téma skryté agresivity, o kterém Petr mluví, zobecňuje. Proto asi byla ve světě tak úspěšná, proto byl podle ní natočenej film. Jde o to, že civilizace vytváří takovej tlak na lidi, kterej vede ke stresovým reakcím, k tomu, že pak vypuká agresivita i mezi normálníma lidma, třeba právě v těch tramvajích. A navíc ta hra sděluje, že každá oběť podobné agresivity je současně také někde jinde jejím pachatelem. A naopak. Nelze to oddělit. Každej někomu ubližuje a každýmu je ubližováno.

Takže tu máme problém, který je starší, než módní cool dramatika…
Lenka Myslím, že pro takzvanou cool dramatiku byla tahle hra určitě inspirativní.
Petr Proto je to dramaturgický objev.

… totiž problém nemotivovaného násilí?
Petr Právě! My jsme poměrně dlouho hledali nějaký současný texty, a před tou cool vlnou tu byla silná tendence k estetizaci a psaní metaforických textů. A tady někde, u her jako Sud prachu, je začátek přímé, jako by holé dramaturgie a dramatiky, která se v cool vlně zúročila. Divadelníci se dnes obracejí k Balkánu, protože tam je, a já si to taky myslím, zakopaná hřivna citlivosti. Je to prostředí, které generuje autentický dramatický sváry. Toužil jsem dělat text ze současnosti, neměl jsem teď chuť pouštět se do Shakespeara, do klasiky… Ale je to pekelně těžký, současnost na jevišti může dopadnout hrozně, směšně…

Tady ale ten Balkán může fungovat jako určitá estetická distance, protože se to nedá srovnávat s naší každodenní zkušeností. Kdyby se to odehrávalo v Ústí, bylo by hned vidět, kde autor estetizuje, kde zjednodušuje…
Petr Jasně. Ale je tu celá řada inscenací, třeba Pokornýho Taťka střílí góly a Odpočívej v pokoji, který se o tohle snažej; a do týhle estetický a dramaturgický řady Sud prachu patří.

Setkali jste se někdy osobně s nemotivovaným násilím?
Lenka Jednou jsem v hospodě zažila vraždu a docela mi to stačilo. Ale to bylo asi motivovaný, že? Ale už třeba pocity, který člověk zažíval po povodních v MHD, ty můžou vést k nějakejm excesům. Pokud neúnosnej tlak, nesnesitelná situace trvá dlouho, pak…
Petr Já myslím, že agresivita je tady kolem nás obrovská. Možná, že stárnu, ale zamlada jsem kamkoli bez problémů vstoupil a něco dělal, ale dneska mám pocit nebezpečí…
Lenka …ohrožení!
Petr Ohrožení. Upřímně řečeno, třeba v Praze občas člověk zaslechne výstřel na ulici.

Když jste, Lenko, absolvovala v Disku, ještě na začátku devadesátejch let, šli jsme na zkoušku a na rohu Karlovky a Liliovky se postříleli postsovětští skořápkáři a čepičáři.
Lenka A pak přijeli policajti a zatkli Vladimíra France.

Jen tak si člověk jde po svejch vychozenejch stezkách, přemýšlí, jaký bude na zkoušce dávat připomínky, a ono se vedle něj vraždí.
Lenka Agresivita se v naší společnosti zvětšuje, myslím, že je to daný jednak civilizačním tlakem a jednak zvětšováním konzumerismu, kterej vede k duševní vyprázdněnosti.
Petr A přitom v té hře - a to mě na ní zajímá - je navíc ještě i humor, který plyne z absurdnosti podobnejch situací.

Balkánský psaní má emocionální dimenze, který neznáme. Nedovedeme se podívat z tolika krajních úhlů na svý neštěstí.
Petr A tady já si řeším svůj soukromej problém. V roce 1942 Emil Filla napsal esej o tom, jak Čechy stojí na hranici západu a východu a všechno se v nich pěkně mele… My v sobě slovanství vlastně systematicky popíráme. Střet kultur a vlivů v nás vyvolává zvláštní pokrouceniny. Ale jednou nohou minimálně na ten východ patříme.

Jak se hra o balkánském sudu prachu zkouší v době, kdy v Bělehradě dojde k mafiánské popravě předsedy srbské vlády?
Petr Žijeme tím. Situace střídá situaci. Týden před tím se na Václaváku upálil mladej kluk. Žijeme tím. Ale Ústí je docela autonomní prostor. Když jsem tam s touhle zprávou přijel na zkoušku, zjistil jsem, že o tom nikdo neví. V hospodě všichni žasli, dlouho jsme si o tom povídali. Za další týden vypukla válka v Iráku. Ústí je zvláštní lakmusovej papírek a nic ho neohromí. Já to pozoruju sám na sobě, když tam dojíždím. Ústí samo o sobě je obrovsky dramatický, už ty skály, a řeka, která tam všechny ohrožuje… a teď divadlo v Setuze, který je hrabalovsky nádherný a musím přerušit zkoušku pokaždý, když projíždí vlečka. Má nádhernou parní lokomotivu. Všechno se tam děje s obrovskou energií a zároveň je to jako by odkrojený od zbytku světa. Je to taková Petriho miska, ve který je možný kultivovat plísně nálad našeho světa až ke krásně zelenejm barvám.

 
© 2001 Činoherní studio, webmaster